אינפרטק: איתור נזילות מים, תיקון ושיקום נזלים ללא הרס באמצעות הטכנולוגיות המובילות בעולם

איטום, רטיבות, נזילות, הצפות, איך אפשר למנוע?

תוכן עניינים: איטום, רטיבות, נזילות, הצפות, איך אפשר למנוע?

שעון החורף כבר כאן, מאותת לנו שכדאי להכין את הבתים. טיבו של החורף הישראלי ידוע: יום גשם, שבוע שמש, וחוזר חלילה. כל שנה תופס החורף אלפי דיירים בארץ כשהם לא מוכנים, מה שמריץ אותם לבעלי מקצוע לצורך " כיבוי שריפות" ושאיבת הצפות. מסקר שערכה לאחרונה יבואנית מוצרי התחזוקה לבית יעקבי עולה כי כ-70% מהבתים בישראל סובלים מבעיות כלשהן במהלך החורף.

שעון החורף כבר כאן, והגשם הראשון מאחורינו, בקרוב יגיעו הגשמים העזים, ועימם ההצפות. איך אפשר למנוע חדירת מים, רטיבות והצפות כבר עכשיו?

למרות זאת, רק כ10% נערכים לכך מראש ומנצלים את הקיץ והסתיו לטיפול בבעיית הרטיבות. התופעות השכיחות ביותר בבית בבית הישראלי במהלך החורף הן כתמי רטיבות ועובש על הקירות , התנפחויות והתקלפויות צבע בתקרה ומעל הפנלים , ריח עובש, סדקים בקירות , ובמקרים חמורים – דליפת מים וטפטופים בתוך הדירה הנגרמים כתוצאה משלוליות על הגג.
אז מה עושים? לפניכם אוסף של פתרונות וטיפים על מנת לעבור את החורף בשלום, בסיוע האגודה לתרבות הדיור ומרכז הבנייה הישראלי.

הצפות בגג

אחד האזורים הרגישים ביותר למפגעי החורף הוא הגג, ואיתו הקומות העליונות. רוב הנזקים הנגרמים לקומות העליונות מקורם בהצטברות כמויות גדולות של מים על הגג או במרפסות. המים עלולים להיאגר עקב הזנחה וחוסר טיפול בהצטברות של לכלוך, עלים ופסולת מכל סוג שהוא בפתחי המרזבים ובתעלות הניקוז. הפתרון הפשוט לבעיה הוא בדיקה שגרתית של מצב פתחי המרזבים, כולל בדיקה של פתח יציאת המים בקצה התחתון של המרזב, כדי לוודא שאין שם גופים כלשהם שימנעו מהם לצאת.
התופעה הנפוצה ביותר היא גלישתם של המים מפתח היציאה לגג לחדר המדרגות. זה קורה בעיקר בבניינים ישנים יותר, שבהם דלת היציאה לגג אינה מונעת את חדירת המים דרכה או מתחתיה בהיעדר איטום מתאים.
תיקון נזילות מהגג נעשה באופן מקומי .אין צורך לאטום מחדש את כל הגג, בהנחה שבוצע בו איטום כהלכה לפני זמן לא רב ומדובר בפגיעה קטנה יחסית. התיקון נעשה במקום הפירצה באותו חומר ששימש לאיטום המקורי.
את סוגי האיטום ניתן לחלק לשלושה:

  • מריחות חמות. אלו כוללות איטום בזפת , או מה שקרוי בשפה המקצועית " איטום ביטומני".
    חומר האיטום מחומם תחילה , ואז ניתן למרוח אותו על גבי המשטח.
  • מריחות חרושתיות , כלומר שימוש בחומרים אקריליים.
  • יריעות חמות. זוהי צורת האיטום הנפוצה בשנים האחרונות. גם כאן מדובר בחומרים ביטומניים, שאותם צריך לחמם לפני השימוש. בשונה המריחות, אלו הן יריעות מוכנות המונחות כמות שהן על משטח הגג.

במקרה של תיקון, תונח היריעה ישירות על המקום שניזוק.
בבית פרטי יש לבצע לפני בוא החורף מספר פעולות חיוניות: תחילה יש להיכנס לתוך החלל שמתחת לרעפים כדי לאתר רעפים שבורים ורעפים שזזו ממקומם. מאחר שהדבר נעשה על ידי חיפוש חדירות של קרני אור, יש לבצע את הפעולה בשעות היום, כשהשמים בהירים.
אם מתגלה רעף שבור יש להחליפו , ואם מתגלה רעף שזז יש להחזירו למקומו. יש לקחת בחשבון שעם הגשמים מגיעות גם רוחות עזות , ויש לבדוק את טיב הקשירה של הרעפים לשלד הגג.
במרכז הבנייה הישראלי מציינים שהתקן הישראלי מחייב קשירה של כל הרעפים בהיקף הגג וקשירת כל רעף רביעי בשאר חלקי הגג. במקומות סוערים במיוחד – בעיקר על פסגות הרים-מומלץ לקשור את כל הרעפים.

קירות חיצוניים

הצטברות מים על הגג עלולה לגרום לנזק רב גם כתוצאה מגלישתם מעבר לקיר המעקה או למדרגה התוחמת את הגג , ומשם במורד הקירות החיצוניים. לדברי עמוס הראלי, מנכל חברת ביטום, "איטום מבנים נועד למנוע חדירת מים לתוך הבית דרך הקירות , הרצפה ותקרת המבנה.בעיות באיטום עלולות לגרום לנזקים קשים לטווח ארוך , הן לרכיבי המבנה והן לתכולתו.
התפוררות טיח , דהיית הצבע , פטריות וכתמי צבע גורמים עוגמת נפש וירידה בשווי הנכס ובאיכות החיים של דיירי הבית. איטום נכון מונע נזקים למבנה ולתכולתו, ומטרתו לעטוף את כל הבית – החל מרצפת המבנה, דרך הקירות הפנימיים והגלויים ועד לתקרה." חדירת המים לקירות החיצוניים שכיחה בחורף בשל סדקים הנוצרים במעטפת החיצונית של הבניין. סדקים אלו נגרמים, על פי רוב , משינויים במזג האוויר. הבדלי הטמפרטורות בין היום והלילה גורמים להתפשטות החומרים ביום והתכווצותם בלילה , תופעה המוגדרת כ"התפשטות תרמית".
כשמדובר ברטיבות החודרת דרך המעטפת, התיקון הוא חיצוני ומקומי, כלומר במעטפת החיצונית של הבניין (ולא בתוך הדירה , במקום שבו קיימת נזילה או רטיבות). העבודה כוללת שני שלבים עיקריים: פתיחת הסדק והרחבתו, כדי לאפשר החדרת חומרי איטום, וסתימת הסדק, הנעשית לרוב בחומרים אקריליים גמישים.
חשוב לזכור שסדקים חיצוניים הנוצרים כתוצאה משינויים במידות החום, אינם נגרמים באופן פתאומי. התפתחותם נמשכת על פני תקופה לא קצרה, כך שניתן לאתרם מבעוד מועד.
במקרה של סדק בסמוך לחלון , ניתן לטפל בו באופן עצמאי. צריך פשוט להשתמש בחומר סיליקוני על בסיס טרפנטין (אותו ניתן לרכוש בחנות לחומרי בניין) ולרסס באמצעות בקבוק ריסוס פלסטי (בדומה לבקבוק לריסוס של עציצים) על הסדק. החומרים הללו טובים לשנתיים.

קירות פנימיים

חדירת מים לתוך הדירה היא תופעה שניתן למצוא בדר"כ בקרבת חלונות, כלומר במסגרות ובאדני החלונות. נקודת חדירה נוספת היא ארגזי תריסים (מהסוג הידני הישן אך גם בתריסים חשמליים). גם כאן, כמו בבעיית הסדקים , הפתרון הוא מקומי. ראשית יש לאתר את מקום החדירה (אין צורך כפתרון זמני לפרק את החלון ולהרכיבו מחדש). ברגע שאותר מקום החדירה, אפשר בדרך כלל לפתור את הבעיה על ידי מריחת חומר איטום סיליקוני, שניתן לרכוש בכל חנות לחומרי בניין. הוא מגיע בצינור קצר , דמוי מזרק, וכל שיש לעשות הוא להוציא את היד מהחלון ולסתום את פתח חדירת המים.
לצד חדירת המים , אחת הבעיות החמורות בחורף היא בעיית העובש והפטרת על הקירות. חשוב להבין שתופעות אלו אינן תוצאה של חדירת מים אלא של התעבות אדי מים בתוך הדירה. הפטרת והעובש על הקירות ניזונים מלחות המגיעה אליהם מהקירות החיצוניים, בשל תובעת העיבוי. חדרים קרים מושכים אליהם את אדי המים בתוך הבית ואלה מתעבים על הקירות החיצוניים.
ישנן מספר שיטות להתמודדות עם תופעת העיבוי, שהיא אולי פחות מושמצת מרעותה, הרטיבות, אולם נזקיה חמורים לא פחות:

  • חימום שווה של כל חדרי הבית, שכן חימום חלק מהבית הוא הגורם העיקרי לתופעת העיבוי. האדים חומקים לחדרים הקרים יותר וגורמים לנזקים. אין צורך לחמם את הבית לאורך כל שעות היממה. חימום של כשלוש שעות יספיק. בנוסף, יש לאוורר את החדרים על בסיס קבוע .
  • צביעת הקירות הפנימיים בצבעים מיוחדים ורעילים לפטריות.

במקרה של הצפה בדירה או חדירת מים יש סכנה של מגע בין מים לחשמל ואז אין לגעת במכשירי החשמל. "יש לנתק מיד את זרם החשמל לדירה (באמצעות המפסק הראשי) עד להתייבשות המים" אומר ערן וולס יו"ר מרכז הבנייה הישראלי.

הצפות במקלט

בעיית ההצפות במקלטים נוגעת בעיקר לבניינים ישנים. המקלטים הישנים נועדו להגן מפני הפצצות ואילו המקלטים הנבנים כיום מיועדים להגן מפני התקפות בחומרים ביולוגיים וכימיים, כך שהם אמורים להיות אטומים.
הצפה במקלט היא בעיה חמורה , ומאוד לא מומלץ להמתין עד סוף החורף כדי לפתור אותה, אלא לטפל בה באופן מיידי. הפתרון הנפוץ לבעיית הצטברות מים במקלט הוא התקנת משאבה בעלות של 1,000-1,500 ₪. מגביהים את רצפת המקלט או חופרים בה בור בעומק של 60-70 ס"מ ומתקינים את המשאבה. מדובר בפתרון זול ומוצלח.

הצפות בגינה ובכניסה לבניין

נזק לגינה הוא תוצאה כמעט בלתי נמנעת של עונת החורף , אך במקרה של הצפה חמורה יש להשתמש במשאבות כדי לפנות את המים. חשוב מאוד לוודא שהמים אינם מנוקזים לביוב, שכן אז ייווצר עומס רב מדי על המערכת.

אנחנו כאן לשירותכם

מרכז שירות לקוחות פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-17:00 | ימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00-12:00 – במקרה חירום ניתן לפנות באמצעות וואצאפ

דוח איתור נזילות - חוות דעת מומחה

דוח איתור נזילות הוא מסמך שהוכן על ידי מומחה מוסמך לאיתור נזילות, המספק ניתוח מפורט של מצב מערכת האינסטלציה וכל נזילות או בעיות פוטנציאליות. הדוח כולל תיאור של השיטות המשמשות לאיתור נזילות, כגון חיישני רטיבות, מצלמות אינפרא אדום וגלאים קוליים וכן את תוצאות הניתוח. הדו"ח כולל גם את חוות דעתו של המומחה על מצב מערכת האינסטלציה וכל תיקון או תחזוקה מומלצים. דוחות איתור נזילות של חברת אינפרטק מוכרים רשמית בבתי המשפט ומשמשים כראיה בהליכים משפטיים הקשורים לבעיות צנרת ונזילות מים. המומחה לאיתור נזילות מטעם אינפרטק נחשב כעד מומחה ודו"ח שלו נחשב לחוות דעת מומחה, דו"ח זה יכול לשמש בבית המשפט על מנת להוכיח כי קיימת בעיה ספציפית ומה הפתרון המומלץ עבורה.

טיפים ומידע נוסף

דילוג לתוכן