אינפרטק: איתור נזילות מים, תיקון ושיקום נזלים ללא הרס באמצעות הטכנולוגיות המובילות בעולם

רטיבות קפילארית

תוכן עניינים: רטיבות קפילארית

רטיבות קפילארית (רטיבות מעל הפנלים) היא תופעה שמעידה בצורה ברורה על נזילה ומושכת תשומת לב רבה מדיירי הבית, ולחלק מהאנשים היא מפריעה בעיקר מבחינה אסתטית. עם זאת, יש לשים לב לתופעה זו מכיוון שהיא מצביעה בדרך כלל, על קיומו של כשל באחת ממערכות המים של הנכס.

כאשר קיימת רטיבות מעל הפנלים, זהו סימן בדרך כלל לכך שאחת ממערכות המים כושלת, ומאבדת מים שמגיעים אל מתחת לריצוף של הנכס. המים שנמצאים מתחת לריצוף עולים ומגיעים אל מעל הפנלים, ובמידה שהתקלה או הכשל לא יטופל המים אף עלולים להמשיך ולחדור אל תקרת השכן שבקומה התחתונה.

הרטיבות מעל הפנלים נקראת בלשון המקצועית "עלייה קפילארית / נימית", שהמשמעות שלה היא שהמים עולים ומטפסים משכבת המצע, דהיינו מהחול או הסומסום שנמצא מתחת לריצוף, וכך מופיעים המים מעל הפנלים בצורה של רטיבות.

רטיבות קפילארית איך זה קורה?

איך יכול להיות ששכבת המצע שנמצאת מתחת לריצוף מלאה בכל כך הרבה מים, עד כדי כך שהמצע 'עולה על גדותיו' ומעביר מים אל הקירות שסמוכים למיקום של הנזילה?

דוגמה אחת שיכולה להמחיש את זה בצורה טובה, היא כאשר קיים כשל באביק האמבטיה. תפקידו של אביק האמבטיה הוא לנקז את המים שאיתם אנחנו מתרחצים, ולהעביר אותם ישירות אל קופסת הביקורת של ניקוז חדר הרחצה ומשם אל צינור הביוב הכללי של הבניין. ממילא, ישנם מקרים שבהם קיים כשל באביק, כמו למשל גומייה חסרה או אפילו התנתקות מוחלטת של צינור האביק מפתח הניקוז של האמבטיה.

במקרים אלו המים שאיתם אנחנו מתרחצים יורדים ישירות אל שכבת המצע של החדר הרטוב. כדי שנבין באילו כמויות של מים מדובר, גבר צורך כ-35 – 40 ליטרים מים במקלחת. אישה, לעומת זאת, צורכת בממוצע 40 – 45 ליטרים מים. תכפילו את הכמות הזאת במספר המקלחות שבני הבית מתקלחים ביום יום, ותקבלו כמויות אדירות של מים שמועברות ישירות אל שכבת המצע, ומשם אל קירות הבית ובסופו של דבר אל השכן שבקומה התחתונה.

במקרה שבו אתם מבחינים ברטיבות מעל הפנלים מומלץ להזמין בדיקה לאיתור נזילות ונזקי מים, במטרה לאתר את מקור המים שגורמים למופע הרטיבות מעל הפנלים. כאשר המאתר המוסמך יגיע לנכס לבצע את הבדיקה לאיתור הנזילות, הוא יבדוק את מערכות האינסטלציה והאיטום כדי לוודא שלא קיימת בצנרת יציאת מים לא מבוקרת, או חדירת מי גשמים דרך מערכת האיטום (נזילה).

מהי רטיבות קפילארית וכיצד מתמודדים איתה?

עלייה קפילרית (עלייה נימית) היא תופעה של סימני רטיבות מעל הפנלים של החדר, הנגרמים בעקבות תופעה הנקראת נימיות או קפילריות. נימיות היא תופעה אשר מתארת את יכולתו של נוזל לזרום במקום צר, כגון במעלה צינור דקיק בהיעדר כוחות חיצוניים ולעתים אף בניגוד לכוחות חיצוניים.

דוגמה לתופעה זו נוכל לראות בטיפוסם של מי תהום כלפי מעלה באדמה לחה, או אספקת המים לצמחים המגיעה מהשורשים עד לצמרות העצים. וכך, גם כאשר מים חודרים לשכבת המצע שנמצאת מתחת לריצוף, המים עולים בחיבורים שבין הרצפה לקיר ומופיעים בצורה של רטיבות מעל הפנלים.

תופעת העלייה הקפילרית מצביעה בדרך כלל על שכבת מצע רטובה, מה שגורם לרטיבות לטפס ולהופיע מעל הפנלים.

עלייה קפילרית עלולה להתרחש מסיבות שונות:

  • כשל במערכת אספקת המים של הדירה.
  • כשל במערכת האיטום של החדרים הרטובים (אמבטיה שירותים וכדו') בדירה.
  • הצפה ישנה שתוקנה או נזילה שלא טופלה.
  • עבודות ריצוף במים בדירות חדשות, שגורמות למצע להתמלא במים.

גם בדירות חדשות אתם עלולים לראות רטיבות קפילרית, מה שלא תמיד מצביע על כשל באחת ממערכות המים של הדירה. פעמים רבות רטיבות קפילרית מתרחשת כתוצאה מעבודות הריצוף שבוצעו בדירה. כאשר הרצף משתמש בכמויות גדולות של מים לביצוע העבודות, המים מגיעים אל שכבת המצע (חול / סומסום) ונשארים שם. כך נוצר לנו מצב שבו שכבת המצע מלאה במים למרות שמערכות אספקת המים או האיטום של הדירה תקינות.

רטיבות קפילארית נסתרת מהעין

אז הכל טוב ויפה כשאנחנו מדברים על רטיבות מעל הפנלים שאנחנו יכולים לראות בעין לא מזוינת ולהצביע עליה כתסמין לנזילה מתחת לפני השטח, אבל מה קורה כשאנחנו לא יכולים לראות את הרטיבות מעל הפנלים? האם קיים מקרה כזה?

התשובה היא כפי שניחשתם היא 'כן'. במידה שיש לכם חיפוי על גבי הקירות כדוגמת אריחים שהם בעצם פנלים גבוהים, לא תוכלו לראות את הרטיבות מעל הפנלים כי הפנלים גבוהים מדי. ולכן במקרה כזה אתם צריכים לשים לב לאינדיקציות אחרות, שיתנו לכם הבנה על מצב הבית שלכם.

אינדיקציה יעילה אחת היא לשים לב בין הפוגות של המרצפות וגם האריחים, ולראות האם קיימת יציאה של מלח בפוגות שבין האריחים. זה דבר שקורה אחרי שהמים נמצאים באזור הנבדק ומופרשים מלחים שנראים כמו שיערות סבתא. במקרה כזה אתם יכולים להסיק שקיימת רטיבות מתחת לפני השטח. כמובן שגם כאן מומלץ שתעזרו במומחה לאיתור נזילות שיגיע לאבחן את הבעיה וייתן לכם מענה מדויק ומקצועי בלי כאבי ראש מיותרים.

איתור נזילות במצלמה טרמית

איתור נזילות במצלמה טרמית, מעניק למאתר המומחה את היכולת לעקוב אחרי הרטיבות, ולקבוע בשילוב עם בדיקות נוספות מהיכן מגיעה הרטיבות. כמו כן, המאתר המומחה משתמש במכשור עזר נוסף, לפי שיקול דעתו בשטח לאיתור מקור הכשלים.

לאחר שאותרה הנזילה יש לבצע את התיקונים הנחוצים, שהומלצו בחוות הדעת שהמאתר המומחה הפיק ללקוח. לאחר תיקון מקור הכשל, ניתן לשקם את המבנה באמצעות ייבוש ושיקום של שכבת המצע (חול / סומסום).

התמודדות עם רטיבות קפילרית

כאשר מופיעה רטיבות קפילרית זהו סימן לכך שקיימת בעיה כלשהי במערכות המים של הדירה. לכן, לא ממש יעזור לנו אם נבצע תיקוני שפכטל וצבע מעל הפנלים, ונחשוב שבכך פתרנו את הבעיה. שהרי כאשר מופיעה לנו נורת אזהרה ברכב, מומלץ לתקן את הדרוש תיקון ולא רק לכבות את נורת האזהרה.

לכן, לפני ביצוע של תיקונים קוסמטיים מומלץ להזמין בדיקה לאיתור נזילות ורטיבות, רק כך נוכל לקבל תמונה מלאה על מצב מערכות המים שבמבנה, ועל הפעולות הנחוצות לתיקון הכשלים ושיקום הדירה.

עם זאת, תוכלו לבצע מספר פעולות פשוטות שיסייעו למאתר הנזילות להבין את היקף הבעיה כאשר תשוחחו אתו טלפונית. תוכלו לנגוע ברטיבות שמעל הפנלים ולראות האם היא רטובה ולחה או יבשה, כמו גם מהם האזורים הראשונים שבהם הופיעה הרטיבות, כגון בקיר הסלון או המטבח או באזור חדרי הרחצה. נתונים אלו יסייעו להבנה וקבלת תמונת המצב המלאה של מאתר הנזילות המוסמך.

נכנסים לדירה חדשה?

נכנסים לדירה חדשה והבחנתם בסימני רטיבות מעל הפנלים? אל תהססו לבדוק את הנושא לפני שאתם נכנסים לדירה. עדיף לכם לבצע את הבדיקות ההכרחיות עכשיו מאשר לסבול מכשלים רחבים יותר במורד הדרך לאחר שכבר נכנסתם לדירה.

באופן כללי, לפני שנכנסים לדירה חדשה מומלץ להזמין בדיקת 'בדק בית מקיפה' שתכסה לא רק את ההלימה בין התכניות של הקבלן לביצוע בשטח אלא גם את כל מערכות המים של הדירה. מכיוון שדירה חדשה עלולה לסבול מכשלים שקשורים להתקנה לא נכונה של מערכות שונות, כדאי 'לעלות' על העניין מבעוד מועד ולא אחרי התפתחות של רטיבות או נזילה.

בסופו של דבר, כשאנחנו מדברים על תכל'ס, כשאתם רואים רטיבות מעל הפנלים, אתם בעצם רואים את המים עולים משכבת המצע שמתחת לריצוף, אל מעל לריצוף. מה שבעצם אומר שהכשל נמצא כבר לא מעט זמן 'מתחת לאף' שלכם, וככל שהוא ימשיך להזרים מים אל שכבת המצע כך תראו יותר ויותר תופעות שמצביעות על חומרת המצב. כך למשל, תראו התגברות של הרטיבות מעל הפנלים, לאחר מכן תראו התרחבות של הרטיבות אל אזורים נוספים בבית, לאחר מכן תוכלו לצפות לקבל תלונות מהשכנים בקומה התחתונה, שיתלוננו על סימני רטיבות בקירות והתקרות. במידה שאתם עצמכם דיירי הקומה התחתונה, תוכלו לצפות להיחלשות יסודות הבניין שיקבלו מים ויחלשו בעקבות כך, ובמקרים אחרים תוכלו להבחין בצמיחה של עשבים שוטים בכניסה לבית ומחוצה לו. מה שמצביע על כמויות גבוהות של מים שבעצם משקים את הצמחים הללו, ומאפשרים את הצמיחה וההתפתחות שלהם.

אחרי שבוצעה בדיקה מקיפה למערכות אתם יכולים להיות בטוחים שהמערכות הותקנו כראוי, ותקבלו גם דו"ח מפורט ומלא שמציג את הנתונים המלאים של הבדיקות ושל הדירה שלכם.

 

 

 

אנחנו כאן לשירותכם

מרכז שירות לקוחות פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-17:00 | ימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00-12:00 – במקרה חירום ניתן לפנות באמצעות וואצאפ

דוח איתור נזילות - חוות דעת מומחה

דוח איתור נזילות הוא מסמך שהוכן על ידי מומחה מוסמך לאיתור נזילות, המספק ניתוח מפורט של מצב מערכת האינסטלציה וכל נזילות או בעיות פוטנציאליות. הדוח כולל תיאור של השיטות המשמשות לאיתור נזילות, כגון חיישני רטיבות, מצלמות אינפרא אדום וגלאים קוליים וכן את תוצאות הניתוח. הדו"ח כולל גם את חוות דעתו של המומחה על מצב מערכת האינסטלציה וכל תיקון או תחזוקה מומלצים. דוחות איתור נזילות של חברת אינפרטק מוכרים רשמית בבתי המשפט ומשמשים כראיה בהליכים משפטיים הקשורים לבעיות צנרת ונזילות מים. המומחה לאיתור נזילות מטעם אינפרטק נחשב כעד מומחה ודו"ח שלו נחשב לחוות דעת מומחה, דו"ח זה יכול לשמש בבית המשפט על מנת להוכיח כי קיימת בעיה ספציפית ומה הפתרון המומלץ עבורה.

טיפים ומידע נוסף

דילוג לתוכן