אינפרטק: איתור נזילות מים, תיקון ושיקום נזלים ללא הרס באמצעות הטכנולוגיות המובילות בעולם

איתור נזילות סמויות

תוכן עניינים: איתור נזילות סמויות

נזילות סמויות הן נזילות שלא ניתן לראות אותן בעין לא מזוינת, בין אם מדובר בנזילה בתוך הקיר או מתחת לרצפה. הנזילות הסמויות מאתגרות במיוחד, מכיוון שהן עלולות להטעות אותנו לחשוב שהן מגיעות ממקור מסוים, כאשר בפועל המקור לנזילה נמצא במקום אחר לגמרי. למשל, במקרה שבו מופיעה לנו רטיבות במרכז התקרה של סלון הבית, הנטייה המידית היא לחשוב שמדובר בנזילה מהשכן שבקומה העליונה באחת ממערכות המים הסמוכות למקום הופעת הרטיבות.

מה שבפועל לא נכון במקרים רבים מכיוון שהמים יכולים 'ללכת' מרחקים לא קצרים וגם ארוכים. מה שאומר שהנזילה יכולה לצאת מאזור אחר לגמרי בבית ואנחנו כבר רצים להזמין בעל מקצוע שיפתח את הרצפה ויוכיח לנו כמה אנחנו צודקים. אז זהו שלא, לא מומלץ לפעול לפני תכנון מחושב ואיתור מדויק של מקור הכשל.

איך מאתרים נזילות סמויות?

איתור נזילה סמויה כרוך בביצוע של בדיקה לאיתור נזילות ונזקי מים, מטרת הבדיקה היא להבין את המיקום המדויק של הנזילה וגם לדעת כיצד המומחה ממליץ לתקן אכשל הספציפי שלפנינו. כל נזילה והבדיקות 'שלה', במידה שהנזילה נמצאת במערכת אספקת המים של המבנה המומחה יבצע בדיקות לחצים לצנרת המים בתוספת ובשילוב של בדיקת צילום תרמי באמצעות מצלמה תרמית אינפרה אדום.

במערכת הניקוז הסיפור הוא שונה, כאן המומחה ייבחר לעזרתו בציוד צילום צנרת פנימי. מצלמת הצנרת מאפשרת למומחה 'להציץ' פנימה אל הצינור ולראות בבירור היכן נכנס הבורג הסורר או באיזה קטע בצינור קיימת סתימה שצריך לשחרר לפני המשך הצילום של הקו הנבדק. בנוסף, יבצע המומחה בדיקות הצפה לצינור שיאששו או ישללו את קיומם של כשלים נוספים בצינור שלא ניתן להבחין בהם באמצעות הצילום הפנימי.

וכך בכל מערכת ומערכת, מבצע המומחה את הבדיקות המתאימות ומציג את הנתונים המדויקים לתיקון המערכת והחזרת המצב לקדמותו.

איך מתקנים נזילה סמויה?

תיקון של נזילה סמויה תלוי במקור של הנזילה באחת ממערכות המים של המבנה. במידה שמדובר בנזילה מצנרת אספקת המים של המבנה, התיקון הוא בדרך כלל פתיחה של המיקום של הנזילה, כאשר הדיוק של המאתר המומחה מאפשר פתיחה ושליפה של מספר מועט של מרצפות. מיד לאחר מכן האינסטלטור מבצע החלפה לקטע של הצינור הפגום, ומאפשר חזרה של זרימת המים בצנרת לרווחת כל דיירי הבית.

במידה שהנזילה נמצאת בצנרת הניקוז או הביוב של הדירה, התיקון אינו כרוך בשבירה או הרס של הבית. במקום לפתוח ולשבור את האזור של הצינור כדי שיהיה אפשר להגיע אליו ולתקן אותו, מבצעים תיקון פנימי לצנרת ללא הרס. התיקון הפנימי מתבצע על ידי החדרה של בלון מיוחד שעטוף אם טלאי לתוך הצינור, כאשר הבלון ממוקם בדיוק במקום הכשל בצינור מנפחים המומחים את הבלון והטלאי נצמד ונדבק בחוזקה לצדו הפנימי של הצינור.

לאחר שהחומר מתייבש ומתקשה, הטלאי הופך לחזק ועמיד יותר מהצינור עצמו, ומבטיח אריכות ימים ושנים לצינור ולעובר בתוכו. את המיקום המדויק של הכשל רואה צוות התיקון בעזרת מצלמת צנרת שמוחדרת לצינור יחד עם הבלון, וכך התיקון ממוקם בדיוק מרבי על גבי הכשל שהתגלה בצינור בזמן הבדיקה של מאתר הנזילות המומחה.

איך אפשר לדעת שקיימת בבית נזילה סמויה?

ברגע שהתקבלה ההבנה שנזילה סמויה אינה נראית לעין, השאלה המתבקשת היא איך אנחנו יכולים לדעת אם קיימת לנו נזילה סמויה בבית. שהרי בכל בית אפשר לומר שיש 'נזילה סמויה', כל עוד לא אותרה הנזילה או הגיעה למצב של נזילה שנראית לעין.

נזילה סמויה נותנת לנו בדרך כלל סימנים לקיומה, ככל שנשים לב לסימנים קטנים ככל שאפשר כך נוכל 'לעלות' על הנזילה הסמויה מהר יותר. להלן חלק מהסימנים שצריך לשים לב אליהם ולהיות ערניים כדי שנוכל לדעת שקיימת אצלנו נזילה סמויה:

  1. רטיבות על גבי קיר בבית.
  2. רטיבות על גבי תקרה בבית.
  3. רטיבות מעל פנלים בבית.
  4. רטיבות סביב חלונות בבית.
  5. רטיבות בכניסה למרפסת מרוצפת.
  6. רטיבות סביב הקירות החיצוניים של חדר הרחצה.
  7. קבלת חשבון מים עם חיוב גבוה וחריג.
  8. שינוי צבע של הריצוף בבית, כתמים כהים או בהירים.
  9. צמיחת עובש בחדרי הבית.
  10. ריחות לא נעימים מצינורות הביוב והניקוז.

כל אלו יכולים להעיד על נזילה סמויה, שמסתתרת באחת מהמערכות הנסתרות שלנו בבית. בסופו של דבר כל אחד מהסימנים האלו עלול לגדול ולהתפתח לממדים גדולים יותר ויותר, כך שגם אם נרצה וגם אם לא בסוף נשים לב אליהם. ככל שנשכיל לשים לב לסימנים האלו בשלב מוקדם ככל האפשר, כך יגדל הסיכוי למציאת הנזילה הסמויה 'בזמן' ויפחת ההיקף של הנזק שלו היא תגרום.

מהן המערכות הסמויות בבית שבהן יכולה להיות נזילה סמויה או כשל סמוי?

בבית או דירה סטנדרטית, קיימות מספר מערכות שבהן עלולים להתרחש כשלים. הכשלים עצמם יכולים להיות מגוונים ולהשתנות בהתאם למצבה של המערכת והמבנה שבו היא הותקנה. אבל העיקרון דומה אצל כולם, כלומר, נזילה סמויה שאינה נראית לעין במערכת נסתרת שהגישה אליה אינה פשוטה.

להלן חלק מהמערכות הנסתרות שקיימות בבתים ודירות:

מערכת אספקת מים – מערכת אספקת המים של הדירה או הבית, כוללת מערך של צינורות שעוברים מתחת לריצוף או במקרים אחרים הצינורות עוברים מעל התקרה. הצינורות עצמם לא אמורים לנזול במידה שהותקנו כמו שצריך, ולפי דרישות היצרן של הצינורות ושל התקן הישראלי המחמיר.

אממה, תמיד יכולות להיות הפתעות, גם בצנרת מים שלכאורה אמורה להיות חזקה ולא מטפטפת. מעבר לכך, קיימים גורמים אחרים כמו פגיעה מכנית של בעלי מקצוע, או בלאי של המערכת לאחר מספר רב של שנים מזמן ההתקנה שלה. בכל מקרה, כאשר צינור מים נוזל ומוציא מים אל מתחת לריצוף שלכם, אתם תדעו על זה רק אם אתם שמים לב לחשבון המים שלכם, או עד שתתחיל להופיע לכם רטיבות מעל הפנלים בבית.

מערכת חימום תת רצפתי – חימום תת רצפתי פועל בכמה דרכים, שאחת מהן היא צנרת מים חמים שעוברת מתחת לריצוף בצורה מתפתלת. הצנרת מיועדת לעמוד בחום רב ואמורה להיות עמידה וחזקה לאורך שנים רבות, אבל גם היא לא חסינה לגמרי מפגעי הזמן או פגיעות מכניות כאלה ואחרות. גם כאן כמו בצנרת אספקת המים של הדירה,

במידה שהצנרת נוזלת המים ניגרים אל מתחת לשכבת הריצוף של הבית. מומלץ להיות ערניים לנושא ולבדוק את שעון הבקרה של המערכת, ברגע שאתם רואים ירידה של לחץ בשעון הלחץ של המערכת מומלץ לפנות מיד לטכנאי. כמו כן, במידה שאתם רואים ירידה של הלחץ מומלץ לכבות את המערכת, ולסגור את זרימת המים אליה כשהדבר מתאפשר. מומלץ להזמין מאתר נזילות מומחה שיצביע בדיוק מרבי על המיקום שבו הצינור נוזל, וכך במקום לפתוח את כל הריצוף תוכלו ליהנות מהאפשרות של חילוץ מרצפה אחת או שתיים וחסל.

מערכת איטום למרפסת מרוצפת – מרפסת מרוצפת מכילה מספר שכבות בדיוק כמו עוגת השמחות המפורסמת, מתחת לשכבת הריצוף קיימות מספר שכבות שאחת מהן היא שכבת האיטום של המרפסת. שכבת האיטום יכולה להגיע בכל הגוונים והצורות, והנפוצה שבהם במרפסות מרוצפות היא מערכת איטום ביטומנית. זוהי מערכת שמורכבת מיריעות ביטומניות ממש כמו אלו שעל גגות בנייני מגורים, ומטרתה היא למנוע ממים שחדרו אל מתחת לריצוף לעבור הלאה אל השכנים שבקומה התחתונה.

חשוב מאוד להבין שעוד לפני מקבלים את הטלפון מהשכנים שמתגוררים בקומה התחתונה, אנחנו אמורים לראות סימני רטיבות אצלנו בדירה. סימני הרטיבות הראשונים יופיעו בכניסה למרפסת. וכי למה? פשוט מאוד. המים שנכנסים אל מתחת לריצוף של המרפסת ממלאים את כל שטח המרפסת (אם מערכת האיטום של המרפסת טובה וחזקה), עד שהם מגיעים לגובה שבו הם 'גולשים' אל הריצוף של הדירה. בכניסה למרפסת אמור להיות חיץ אטימה מיוחד שאמור למנוע את מעבר המים מהמרפסת לפנים הבית, אממה, ברוב הפעמים הוא לא מבוצע כראוי. מה שגורם למים להיכנס אל פנים הבית ולהופיע בתור עלייה קפילארית (סימני רטיבות מעל הפנלים), ובכך להעיד על הבעיה לדיירי הבית.

מערכת ניקוז למרפסות מרוצפות – בהמשך למערכת האיטום של המרפסת גם מערכת הניקוז עלולה להוביל לבעיות של נזילות ורטיבות בעקבות מגוון רב של כשלים. כאשר המרכזי בניהם הוא כשל בחיבור התשתית של מערכת האיטום אל מערכת הניקוז. הניקוז של המרפסת אמור להיות ניקוז בעל יכולת ניקוז כפולה, כלומר, ניקוז שמנקז את המים גם משכבת הריצוף וגם משכבת האיטום שמתחת לריצוף. במידה שהחיבור לא בוצע כראוי או שהניקוז הוא ניקוז רגיל ולא ניקוז כפול, אנחנו עלולים לראות רטיבות אצל השכנים שבקומה התחתונה עוד לפני שנראה את הרטיבות בבית שלנו. שהרי אין מה שיעצור את המים מלרדת קומה לביקור אצל השכנים שמתגוררים בקומה התחתונה.

לכן, אם יש לכם מרפסת מרוצפת בדירה שלכם, מומלץ לרדת לביקור אצל השכנים מדי פעם. לשבת על קפה ועוגה ולשאול האם הופיעו סימני רטיבות כלשהם, הערנות שתגלו תשתלם לכם בטווח הרחוק מכיוון שרק כך תוכלו להיות 'עם יד על הדופק' ותגלו את הנזילות הסמויות בזמן לפני שהן גורמות לנזק והרס רב.

בנוסף, קיימות מערכות נסתרות נוספות כגון: מערכת ניקוז של חדרי רחצה, מערכת איטום של חדרי רחצה, מערכת בידוד תרמי, מערכת יונקרס והסקה ועוד מערכות אחרות. שגם אותן מומלץ לבדוק באופן קבוע ולבחון האם קיימת חריגה כלשהי שעלולה להצביע על היווצרותה של נזילת מים נסתרת.

מהן ההשפעות של נזילה סמויה?

נזילה סמויה עלולה להשפיע לרעה על הבית ועל דייריו. מים שממשיכים לחלחל אל תוך הקירות והרצפות עלולים להחליש את כשירות המבנה, לגרום לתפרחות ורטיבויות ובסופו של דבר לעובש ופטריות. כל אלו עלולים לגרום לתחלואים בקרב בני הבית, וזאת בנוסף לחוסר הנעימות של ריח הטחב והעובש והאסתטיקה הפגומה שכרוכה במראה של בית שקירותיו מטפטפים ומתקלפים.

בתחום האידילי של בעלות על בתים, שבו נוחות וביטחון הם מעל לכל, איום נסתר אורב לעתים קרובות בצללים, המאיים לערער את עצם הבסיס של האושר הביתי. נזילות נסתרות, אותם טפטופים חמקמקים של מים מוסתרים מאחורי קירות, מתחת לרצפות ובתוך תקרות, אולי נראות לא בולטות בהתחלה, אבל ההשפעות שלהן הן על מבנה הבית והן על רווחתם של דייריו עשויות להיות מרחיקות לכת והרסניות.

דליפות נסתרות, מטבען, הן מבצעי הרס חמקניים. הם מתרחשים כאשר מערכות אינסטלציה, המוסתרות בדרך כלל בתוך האנטומיה האדריכלית של בית, מפתחות שברים זעירים או סדקים. שברים אלו עלולים להופיע מסיבות שונות, החל מקורוזיה והתיישנות של צינורות ועד נוהלי התקנה לקויים. ללא קשר למקור, ההשלכות של דליפות נסתרות אלה מוסתרות לעתים קרובות מעין בלתי מזוינת, ומאפשרות להן להתרבות מבלי להתגלות.

חשיפה ממושכת למים עלולה להחליש את חומרי הבניין, כגון עץ וקירות גבס, ולהוביל לריקבון, עיוות והידרדרות. הרכיבים המבניים שנפגעו עלולים לאבד את כושר הנשיאה שלהם, ולהוות איום רציני על בטיחות הדירה כולה.

כשהמים חודרים לשקעים הנסתרים של בית, הם יוצרים כר פורה לפולש שקט אחר – עובש. נבגי עובש משגשגים בסביבות לחות, ודליפות נסתרות מספקות את התנאים המושלמים להתרבותם. לאחר שהתבסס, עובש לא רק מהווה איום על בריאות הנשימה של הדיירים אלא גם גורם להרס על האסתטיקה של הבית, מכתים קירות ותקרות עם טלאים מכוערים.

נזילות נסתרות מכניסות לחות מוגזמת לסביבה הפנימית. הלחות העודפת יכולה לחלחל לקירות ולבידוד וליצור סביבה תורמת לצמיחת אלרגנים ומיקרואורגניזמים מזיקים. הלחות המופרזת הזו עלולה לפגוע גם בחפצים אישיים, החל בירושה משפחתית אהובה ועד למכשירים אלקטרוניים.

חוסר יעילות אנרגטית

נזילות נסתרות עלולות לשבש את המעטפת התרמית של הבית, ולאפשר לאוויר ממוזג לברוח ולאוויר חיצוני לחדור. בידוד פגום זה לא רק מוביל להגדלת חשבונות האנרגיה אלא גם גורם ללחץ נוסף על מערכות חימום, אוורור ומיזוג אוויר (HVAC), מה שעלול להפחית את תוחלת החיים שלהן.

השלכות כספיות

המחיר הכספי של הדלפות נסתרות משתרע מעבר לעלייה בחשבונות החשמל. תיקון הנזק המבני, טיפול בהדבקות עובש והחלפת חפצים שניזוקו עלולים לגרום לעלויות מופרזות. כיסוי ביטוחי עשוי להפחית חלק מההוצאות הללו, אך לרוב הוא מגיע עם השתתפות עצמית ופוטנציאל להגדלת הפרמיות.

השלכות בריאותיות

ההשפעות הערמומיות של נזילות נסתרות מתרחבות מעבר למבנה הפיזי של הבית כדי להשפיע על בריאותם ורווחתם של דייריו. נבגי עובש המשתחררים לאוויר יכולים לעורר בעיות נשימה, אלרגיות ובעיות בריאותיות אחרות. בנוסף, תנאי הלחות שנוצרו על ידי דליפות נסתרות מספקים סביבה אידיאלית עבור קרדית אבק ומזיקים, מה שמחריף עוד יותר את החששות הבריאותיים.

אנחנו כאן לשירותכם

מרכז שירות לקוחות פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-17:00 | ימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00-12:00 – במקרה חירום ניתן לפנות באמצעות וואצאפ

דוח איתור נזילות - חוות דעת מומחה

דוח איתור נזילות הוא מסמך שהוכן על ידי מומחה מוסמך לאיתור נזילות, המספק ניתוח מפורט של מצב מערכת האינסטלציה וכל נזילות או בעיות פוטנציאליות. הדוח כולל תיאור של השיטות המשמשות לאיתור נזילות, כגון חיישני רטיבות, מצלמות אינפרא אדום וגלאים קוליים וכן את תוצאות הניתוח. הדו"ח כולל גם את חוות דעתו של המומחה על מצב מערכת האינסטלציה וכל תיקון או תחזוקה מומלצים. דוחות איתור נזילות של חברת אינפרטק מוכרים רשמית בבתי המשפט ומשמשים כראיה בהליכים משפטיים הקשורים לבעיות צנרת ונזילות מים. המומחה לאיתור נזילות מטעם אינפרטק נחשב כעד מומחה ודו"ח שלו נחשב לחוות דעת מומחה, דו"ח זה יכול לשמש בבית המשפט על מנת להוכיח כי קיימת בעיה ספציפית ומה הפתרון המומלץ עבורה.

טיפים ומידע נוסף

דילוג לתוכן