אינפרטק: איתור נזילות מים, תיקון ושיקום נזלים ללא הרס באמצעות הטכנולוגיות המובילות בעולם

בדיקות אל הרס

תוכן עניינים: בדיקות אל הרס

בדיקות אל הרס הן בדיקות שמתבצעות ללא צורך בחפירות או הרס של קירות ורצפות בבית, מטרתן של הבדיקות היא לשקף בצורה ברורה את מצב מערכות המים של המבנה שלכם. בעבר לא היו בשוק האמצעים והמכשור שיש היום, ולכן כל בדיקה של מערכות האינסטלציה ואספקת המים הייתה מלווה בשבר והרס ולא מעט כאב ראש.

הבדיקות שאינן הורסות

אחת מהבדיקות המרכזיות שנמצאות תחת הקטגוריה של 'בדיקות אל הרס' היא בדיקה באמצעות צילום תרמי אינפרה אדום. הבדיקה מתבצעת בעזרת מצלמה תרמית שמדמה על גבי מסך את הפרשי הטמפרטורה שקיימים באזור הנבדק, כך ניתן לראות אזורים חמים וקרים וגם אזורים לחים יותר או יבשים יותר.

את הבדיקה מבצע המומחה כאשר קיים חשד לנזילה במערכת אספקת המים של המבנה, בשילוב עם בדיקות נוספות ניתן להצביע במדויק על מיקום הנזילה. המצלמה התרמית מסיעת לכוון את המומחה אל מקור הנזילה ולהמליץ על התיקון המתאים לאזור הנבדק.

מצלמה תרמית הפועלת באמצעות גלאי אינפרה אדום
מצלמה תרמית הפועלת באמצעות גלאי אינפרה אדום

בדיקה נוספת היא בדיקה באמצעות גלאי שמע אקוסטי, כאן בשונה מהצילום התרמי אנחנו לא 'רואים' את הכשל אלא 'שומעים' אותו. הגלאי מאוד רגיש לרעשים ומצליח לשמוע את הרעש של יציאת המים מהצינור, כך המומחה יכול להתחקות אחרי הרעשים ולהגיע עד למקור הנזילה שהוא המקום שבו יוצאים המים מהצינור.

גלאי שמע אקוסטי
גלאי שמע אקוסטי

בדיקה נוספת שנמצאת בקטגוריה של בדיקות אל הרס היא בדיקת גלאי גז, גלאי הגז מאתר את המקום שבו קיימת דליפת גז או יציאה של גז. זה משמש גם טכנאי גז שרוצה לאתר את הדליפה שקיימת במערכת הגז וגם מאתרי נזילות שמנסים למצוא נזילת מים במערכת אספקת המים. את הבדיקה מבצע המומחה על ידי החדרה של גז אל תוך הצנרת, כאשר הגז ממלא את הצנרת הוא מחקה בעצם את הפעולה של המים שמילאו את הצנרת לפניו. כאשר הגז ממלא את הצנרת הוא גם יוצא ובורח מאותן המקומות שמהן יצאו המים, וממילא כשמאתר הנזילות עובר על תוואי הצנרת עם גלאי הגז הגלאי מצפצף ומתריע על יציאה של גז מהצנרת.

בדיקות אלו הן רק חלק מהבדיקות שמצויות באמתחתו של מאתר הנזילות והן מעניקות לנו תובנות רבות משמעות על המערכות ועל המצב שבו הן מצויות. בכל מקרה של נזילה או איבוד מים או במקרים מסוימים חשבון מים גבוה מהרגיל, מומלץ לפנות למאתר נזילות מומחה ומוסמך כדי שזה יבצע את הבדיקות ההכרחיות לאיתור הכשל ללא הרס. בדיקות לא הורסות התחילו את תפקידן בתחומים אחרים, תחומים כמו רפואה צבא וחקלאות. גם שם משתמשים באמצעים מתקדמים כדי לאתר את הכשלים הקשורים לאותן מערכות, וכל זאת ללא צורך בהרס או פתיחה מיותרת.

בדיקה לא הרסנית לאיתור נזילות מים בבניינים

נזילות מים בבניינים הן בעיה נפוצה ולעתים קרובות יקרה. הן עלולות להוביל לנזק מבני, לצמיחת עובש ולעלייה בחשבונות החשמל. איתור נזילות אלו במהירות הוא חיוני למניעת נזקים נוספים ולמזעור עלויות התיקון. בדיקה לא הרסנית, היא כלי רב ערך לזיהוי נזילות מים בבניינים מבלי לגרום לנזק נוסף. להלן נבחן את השיטות השונות לבדיקה ללא הרס, המשמשות לאיתור נזילות מים בבניינים ואת היתרונות שלהן.

החשיבות של גילוי מוקדם

נזילות מים במבנים יכולות לנבוע ממקורות שונים, לרבות מערכות אינסטלציה, גגות, חלונות וקירות חיצוניים. כאשר לא מזוהים, דליפות אלו עלולות להוביל למפל של בעיות:

  1. נזק מבני: מים עלולים להחליש חומרי בניין כמו עץ, קיר גבס ובטון, ולסכן את השלמות המבנית של הבניין.
  2. צמיחת עובש: סביבות לחות וחשוכות מספקות כר גידול אידיאלי לעובש, שעלול להוות סיכונים בריאותיים לדיירים.
  3. עלייה בחשבונות השירות: נזילות שלא טופלו עלולות לגרום לחשבונות מים ואנרגיה גבוהים יותר, מכיוון שמערכות חייבות לעבוד קשה יותר כדי לפצות על אובדן המים או האנרגיה.
  4. שווי נכס מופחת: נזקי מים יכולים להפחית משמעותית את ערך הבניין, אנשים לא ממש שמחים לגור בדירה שייתכנו בה נזילות חוזרות מה שהופך את הנכס לאתגר בכל מה שקשור למכירה או השכרה.

מה אני צריך לדעת לחפש בתור בעל נכס

בהתחשב בהשלכות האפשריות במקרים של נזילות מים שאינן מטופלות באופן מידי, זיהוי מוקדם של נזילות מים הוא נושא חיוני וחשוב, שמצריך את תשומת הלב המלאה שלכם ברגע שאתם מבחינים בו. ולכן חשוב שתהיו מודעים לסימנים של נזילה כזאת, שעלולים לכלול:

  1. סימני רטיבות על גבי הקיר או התקרה,
  2. סימני עובש או נקודות שחורות בחדרי רחצה ומטבחים,
  3. אבקה לבנה שיוצאת מבין המישקים של האריחים ברצפה (נראה כמו שיערות סבתא),
  4. חדר שהמזגן בו עובד קשה מדי לקרר אותו (עלול להעיד על חוסר בידוד מתאים),
  5. התנפחות הצבע או קילופו מעל לפנלים בכל רחבי הבית,
  6. סימני רטיבות סביב שקעי חשמל,
  7. רעש של רוחות נושבות מכיוון שקעי החשמל,
  8. סימני רטיבות בכניסה למרפסת משני הצדדים של הפתח מעל הפנלים,
  9. סימני רטיבות אצל השכנים שבקומה התחתונה.
  10. ועוד אחרים.

השיטה של 'בדיקות אל הרס' מציעה דרך לא פולשנית לזהות ולאתר נזילות מבלי לגרום נזק נוסף לבניין.

שיטות בדיקה נפוצות לא הרסניות לאיתור נזילות מים

1. מצלמה תרמית – תרמוגרפיה אינפרא אדום (IRT): תרמוגרפיה אינפרא אדום משתמשת במצלמות הדמיה תרמית כדי לזהות הבדלי טמפרטורה. כאשר מתרחשות נזילות מים, לאזור הפגוע יש לעתים קרובות פרופיל טמפרטורה שונה מהמשטחים שמסביבו בגלל השפעת הקירור של אידוי המים. מצלמה תרמית בעלת טכנולוגיית אינפרה אדום יכולה לזהות לחות נסתרת בתוך קירות, תקרות ורצפות על ידי זיהוי של חריגות טמפרטורה אלו.

  • יתרונות: לא פולשני, מהיר ויכול לזהות דליפות מאחורי משטחים שונים.
  • מגבלות: תלוי בהפרשי טמפרטורה, ולכן עשוי שלא להיות יעיל בתנאים מסוימים.

2. בדיקה אולטרה-קולית: חיישנים אולטרא-קוליים משמשים להאזנה לצליל של המים שיוצאים וזורמים דרך דליפות ונזילות. חיישנים אלו יכולים לזהות גלי קול בתדר גבוה המופקים מזרימת המים, גם כאשר המקור מוסתר בתוך קירות או מתחת לרצפות.

  • יתרונות: מדויק מאוד בד"כ באיתור מיקומי נזילה, לא פולשני ויעיל לחומרים שונים.
  • הגבלות: מצריך סביבות שקטות, ואינו מתאים לכל סוגי הנזילות.

3. מכ"ם חודר קרקע (GPR): מערכת GPR משתמשת בגלי מכ"ם כדי לאתר נזילות מים. גלי הרדאר חוזרים כאשר הם נתקלים בחומרים שונים, מה שעוזר לזהות אזורים עם חדירת לחות. המכ"ם מזהה את תבנית וסוגי החומרים, ומסייע למומחים להבין את התרכובת של המשטח שלפניהם.

  • יתרונות: לא פולשני, יכול לחדור דרך כמה חומרי בניין, ויכול לכסות שטחים גדולים יותר.
  • מגבלות: עשוי שלא לעבוד טוב עם חומרים בעלי מוליכות גבוהה, והפרשנות של נתוני GPR דורשת מומחיות וניסיון.

4. זיהוי דליפות אקוסטי: שיטה זו משתמשת במיקרופונים או הידרופונים כדי להאזין לקולות המים הבורחים מצינורות. כאשר מתרחשת דליפה, היא מייצרת רעש שניתן לזהות ולאתר. אלו מקרופונים רגישים מאוד שמשמיעים בצורה ברורה את קול זרימת המים, גם נזילות קטנות יכולות להימצא על ידי שמיעה של הרעש הקטן שמייצרת היציאה של המים מהצינור.

  • יתרונות: יעיל לזיהוי נזילות במערכות אינסטלציה וצנרת תת קרקעית.
  • הגבלות: דורש גישה למערכת האינסטלציה וייתכן שלא יפעל באותה מידה עבור דליפות קטנות מאוד או איטיות.
צוות איתור נזילות תת קרקעיות בפעולת איתור נזילות באמצעות גלאי שמע אקוסטי
צוות איתור נזילות תת קרקעיות בפעולת איתור נזילות באמצעות גלאי שמע אקוסטי

5. מודדי לחות: מדי לחות הם מכשירים שמוחזקים בכף יד אחת, המודדים את תכולת הלחות של חומרי בניין שונים. הם שימושיים במיוחד לאיתור רמות לחות בקירות, תקרות ורצפות. חשוב להדגיש כי לא ניתן להסתמך על מד לחות בלבד לביצוע בדיקה לאיתור נזילות, וכי הכרחי השילוב של בדיקות נוספות. אך במקרים מסוימים מד הלחות מסייע למאתר הנזילות למפות את רמות הלחות שבקיר, וכך לקבל מפה שתוביל אותו בסופו של דבר אל האזור של הנזילה.

  • יתרונות: מהיר וקל לשימוש, מספק קריאות מקומיות.
  • הגבלות: מוגבל למדידות פני השטח ואינו מתאים לאיתור נזילות בקנה מידה גדול.

6. גלאי גז: גלאי גז משמש לאיתור של דליפות גז, גם גז ביתי וגם גזים אחרים נוספים. בשיטה זו נעשה שימוש בגז ידידותי שמוחדר לצנרת המים, ויוצא מהחורים שקיימים בצנרת ושמהם יוצאים המים. המומחה לאיתור נזילות מחפש את דליפת הגז עם גלאי הגז הרגיש, וכך הוא יכול לסמן לבעלי המקצוע היכן ממוקמת הנזילה בדיוק רב.

צוות איתור נזילות תת קרקעיות בפעולת איתור נזילות באמצעות גז ידידותי לבנ
צוות איתור נזילות תת קרקעיות בפעולת איתור נזילות באמצעות גז ידידותי לבנ"א ולסביבה

בחירת השיטה הנכונה

בחירת שיטת ה'אל הרס' של הבדיקה תלויה בנסיבות הספציפיות של הנזילה ובסוג המבנה הנבדק. חלק מהנזילות מתגלות בקלות רבה יותר באמצעות שימוש ויישום של שיטה אחת על פני אחרות. לדוגמה, צילום תרמי אינפרה אדום מצוין לאיתור רטיבות מאחורי קירות, בעוד שזיהוי נזילות אקוסטי אידיאלי לזיהוי נזילות בצנרת. במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך בשילוב של שיטות 'אל הרס' שונות כדי להעריך באופן מקיף את מצב המבנה.

שיטות 'אל הרס' צריכות להתבצע על ידי אנשי מקצוע בעלי הכשרה וניסיון באיתור נזילות מים. כך תהיו בטוחים שמישהו טרח להכשיר אותם לפרש את הנתונים בצורה מדויקת ולהבין את המגבלות של כל טכניקה.

היתרונות של בדיקות 'אל הרס' לאיתור נזילות מים

  1. ממזער נזקים: שיטות 'אל הרס' אינן דורשות טכניקות פולשניות כמו קידוח חורים או שבירת קירות, שמירה על שלמות הבניין.
  2. חסכוני: איתור נזילות מוקדם מונע נזק רב, ומפחית את העלות הכוללת של תיקונים ותחזוקה.
  3. תחזוקה מונעת: ניתן להשתמש ב-'אל הרס' באופן יזום על ידי ביצוע בדיקות וכך לזהות נקודות בעייתיות פוטנציאליות, ולעזור לבעלי בניינים לטפל בבעיות לפני שהן מחמירות.
  4. השפעה על הסביבה: על ידי הפחתת הצורך בבדיקות הרסניות, שיטות 'אל הרס' מסייעות למזער פסולת והשפעה סביבתית לא טובה.
  5. בטיחות משופרת: איתור נזילות בזמן משפר את בטיחות הדיירים על ידי מניעת הידרדרות מבנית וצמיחת עובש ובקטריה.

מהם השיקולים אם רוצים לבחור בשיטת 'אל הרס'

בעוד ששיטות 'אל הרס' הן חשובות לאיתור נזילות מים, הן אינן מושלמות בכל המקרים. לדוגמה, פרשנות של תוצאות הבדיקה דורשת מומחיות, ותוצאות חיוביות כוזבות יכולות להתרחש במקרים שבהם חסרה מומחיות. בנוסף, היעילות של שיטות מסוימות יכולה להיות מושפעת מתנאי הסביבה, והמומחה צריך לקחת את זה בחשבון בזמן ביצוע הבדיקה.

בדיקה ותחזוקה שוטפת חיונית למניעת נזילות מים, ולבדיקות אל הרס' תפקיד חיוני בתהליך זה. בעלי ומנהלי מבנים צריכים לשקול לכלול בדיקות 'אל הרס' כחלק משיטות התחזוקה השוטפות שלהם כדי להבטיח את הבריאות והבטיחות של המבנים שלהם לטווח ארוך.

 

אנחנו כאן לשירותכם

מרכז שירות לקוחות פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-17:00 | ימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00-12:00 – במקרה חירום ניתן לפנות באמצעות וואצאפ

דוח איתור נזילות - חוות דעת מומחה

דוח איתור נזילות הוא מסמך שהוכן על ידי מומחה מוסמך לאיתור נזילות, המספק ניתוח מפורט של מצב מערכת האינסטלציה וכל נזילות או בעיות פוטנציאליות. הדוח כולל תיאור של השיטות המשמשות לאיתור נזילות, כגון חיישני רטיבות, מצלמות אינפרא אדום וגלאים קוליים וכן את תוצאות הניתוח. הדו"ח כולל גם את חוות דעתו של המומחה על מצב מערכת האינסטלציה וכל תיקון או תחזוקה מומלצים. דוחות איתור נזילות של חברת אינפרטק מוכרים רשמית בבתי המשפט ומשמשים כראיה בהליכים משפטיים הקשורים לבעיות צנרת ונזילות מים. המומחה לאיתור נזילות מטעם אינפרטק נחשב כעד מומחה ודו"ח שלו נחשב לחוות דעת מומחה, דו"ח זה יכול לשמש בבית המשפט על מנת להוכיח כי קיימת בעיה ספציפית ומה הפתרון המומלץ עבורה.

טיפים ומידע נוסף

דילוג לתוכן