אינפרטק: איתור נזילות מים, תיקון ושיקום נזלים ללא הרס באמצעות הטכנולוגיות המובילות בעולם

נזילות מים – מה עושים עם זה?

תוכן עניינים: נזילות מים – מה עושים עם זה?

נזילות מים יכולות להיות כאב ראש אמתי, לגרום נזק לבתים שלנו ולהוביל לתיקונים יקרים. חשוב לזהות נזילות ולטפל בהקדם האפשרי כדי למנוע נזק נוסף. במאמר זה נסביר מה הן נזילות מים, ההשלכות שיכולות להיות להן, כיצד לזהות אותן והפתרונות הזמינים בשוק לתיקון כל נזילה.

מהן נזילות מים?

אז מה הן נזילות מים בעצם, נזילה מתרחשת כאשר מים בורחים מצינור, ברז או מרכיב אחר של מערכת המים בצורה לא מבוקרת או תקינה. נזילות יכולות להתרחש באזורים שונים בבית שלך, כמו למשל בצנרת אינסטלציה, שירותים, כיורים ומכשירי מים או מכשירי חימום וקירור. הנזילות עלולות לגרום נזק לקירות, רצפות, רהיטים וחפצים אחרים אם לא יטופלו.

אז איך מתעורר אצלנו החשד לנזילת מים?

סימנים מסוימים יכולים לעורר חשד לנזילת מים, כגון:

  • עלייה בלתי מוסברת של הסכום בחשבונות המים
  • כתמים של רטיבות או כתמי מים על קירות, רצפות או תקרות
  • חילופי צבע של ריצוף לצבע בהיר או כהה יותר מצבע הריצוף הקיים
  • קולות טפטוף או רעשי מים זורמים
  • צמיחת עובש או טחב בחדרי הבית
  • ריחות מעופשים בבית

מה יכול להעיד על חומרת נזילות המים?

ניתן לקבוע את חומרת נזילות המים על ידי התחשבות בגורמים כמו כמות המים היוצאת, משך הזמן שבו הנזילה פעילה והנזק שנגרם בגלל הנזילה. דליפה קטנה ואיטית עשויה להיות קלה יותר מאשר נזילה גדולה שמזרימה כמויות גדולות של מים אל הרצפה ,הקירות, או ישירות כלפי מטה אל תקרת השכנים מהקומה התחתונה. עם זאת, יש להתייחס ברצינות לכל נזילה קטנה כגדולה, כי גם נזילות קטנות עלולות להוביל לנזק משמעותי לאורך זמן.

בנוסף, מאתר הנזילות משתמש במכשור טכנולוגי שמאפשר לו לראות בבירור את רמת החומרה של הנזילה, מה שאנחנו לא יכולים לראות בעיניים שלנו. כאשר מאתר הנזילות המוסמך מבצע את הבדיקה הוא לוקח בחשבון את כל הנתונים, ומרכיב מכולם יחד תמונה מלאה שממנה הוא מסיק את מסקנות הבדיקה.

 

מהן הבדיקות הפשוטות שתוכלו לבצע בעצמכם כדי לאשר או לשלול חשדות לנזילה?

כדי לאשר או לשלול חשד לדליפה, ניתן לבצע בדיקות שונות למערכות שונות:

  • מערכת אינסטלציה: בדוק אם יש טפטוף של ברזים, שירותים זורמים או קולות חריגים בצנרת.
  • מערכת גג: בדוק אם יש סימני נזק, רעפים חסרים או כתמי מים בעליית הגג.
  • מכשירי חשמל: בדוק מכשירים המשתמשים במים, כגון מדיח כלים, מקרר ומכונת כביסה, עבור נזילות או חלקים לא תקינים.

ניתן לבצע את הבדיקות הפשוטות האלה בעצמך כדי לקבל אינדיקציה ראשונית לדליפה

  • בדיקה חזותית ויזואלית: חפש סימנים גלויים של נזקי מים או נקודות רטובות בקיר או בתקרה.
  • בדיקת שעון מד המים: סגור את כל מקורות המים בבית שלך, כולל ברזי ניל של ניאגרת האסלה בשירותים, ברז מתקן המים הקרים וכל ברז או מקור מים אחר. ופקח עין על מד המים של שעון מונה המים מחוץ לבית. אם השעון ממשיך לנוע, עלולה להיות נזילה נסתרת בצנרת המים של הבית. 

יש לציין, כי מאתר הנזילות המוסמך יבצע בדיקה לצנרת המים בעזרת מכשור עזר נוסף לשעון מונה המים של תאגידי המים, כך שתוצאות הבדיקה מדויקות יותר ויעניקו אינדיקציה ברורה לגבי כמות המים והיקף הנזילה.

  • בדיקת הניאגרה – ניתן לבצע בדיקה פשוטה לניאגרה של השירותים כדי לראות אם היא מאבדת מים, פעמים רבות קיימת עלייה בחשבונות המים בעקבות טפטוף מתמיד של מים מהניאגרה לאסלה. 

הבדיקה: לאחר שמיכל המים של הניאגרה התמלא במים, הניחו פיסת נייר טואלט בדופן הפנימית של האסלה מתחת למיקום הניאגרה. לאחר שהמקום התייבש הניחו פיסה נוספת, ושימו לב האם הנייר נרטב או נשאר יבש.

 

איך קוראים נכון את שעון מונה המים העירוני?

שעון מד מים עירוני מכני – אם מדברים על שעון מונה המים המכני, קיימים מספר סוגים של מדי מים, אך יחד עם זאת האלמנטים המרכיבים אותם דומים ברובם:

  • מספר סידורי של מד המים: מספר מד המים הוא מספר סידורי אישי והוא מופיע מתחת לספרות המתחלפות אשר מודדות את צריכת המים בנכס, מספר זה הוא מעין תעודת הזהות של מד המים, והוא מופיע גם בחשבון המים שכל צרכן מקבל. 
  • קריאת המים: הספרות השחורות מציינות את כמות צריכת המים במ"ק (קוב), הספרות האדומות מציינות ליטרים והן לא מופיעות על גבי חשבון המים של הצרכן.
  • פרפר מרכזי: בשעת צריכת מים אמור הפרפר המרכזי להסתובב, מה שמורה על צריכה עכשווית של מים בנכס שאליו מחובר השעון. במידה שקיימת צריכת מים (אחד הברזים בבית פתוחים) ובכ"ז הפרפר לא מסתובב, סביר להניח שמד המים אינו תקין ויש ליצור קשר עם תאגיד המים כדי שישלחו אליכם נציג לבדיקה של השעון.
  • חץ: החץ מעיד על הכיוון של זרימת המים. מד המים מותקן כאשר החץ אמור להיות מכוון לכיוון של הנכס שאליו זורמים המים, אם החץ פונה לכיוון ההפוך, השעון לא הותקן כראוי ויש לפנות למתקין השעון.
שעון מים מונה עירוני
שעון מים מונה עירוני

שעון מד מים עירוני דיגיטלי (סונטה)

השעון הדיגיטלי (סונטה) מתאפיין ביתרון על פני מד המים המכני בכך שהוא מתריע על נזילות ואיבוד מים ממערכת המים של הדירה. מה שאומר שכאשר יהיה איבוד מים של 8 ליטר לשעה ומעלה תתקבל על כך התראה, כמו גם במקרה שבו קיימת צריכת מים רצופה במשך 24 שעות (ברזים פתוחים וכדו').

כמו בשעון המכני גם על גבי השעון הדיגיטלי נוכל לראות את מספר מד המים, שמופיע גם הוא על גבי החשבון שמקבל הצרכן מתאגיד המים האזורי.

בשעון הדיגיטלי נוכל לראות על הצג שני אינדיקטורים: 

  • האחד, קריאה מצטברת של צריכת המים שנמדדת במטר מעוקב כאשר כל מ"ק הוא 1,000 ליטר. 
  • השני, מסך ספיקה שמראה לנו את קצב זרימת המים, בזמן שבו קיימת צריכה של מים.

הבנת תוצאות הבדיקה

כישלון של בדיקות אלה יכול להעיד על נוכחות של נזילה. כל בדיקה מצביעה על אזור או מערכת ספציפיים שבהם התרחש הכשל. לדוגמה, ברז מטפטף מרמז על בעיית אינסטלציה, בעוד שכתמי מים בתקרה של דירת הגג עשויים להעיד על בעיה במערכת האיטום של הגג.

לאחר ביצוע הבדיקה תקבלו לידכם את חוות הדעת של המאתר המוסמך, שם תוכלו לראות את תוצאות כל הבדיקות שבוצעו ואת הפענוח שלהן. כמו כן, בחוות הדעת תוכלו לראות את ההמלצות שהמאתר המליץ עליהן במטרה לפתור את הבעיה, מומלץ לקרוא בעיון את חוות הדעת ואף להיעזר במאתר המוסמך בהבנתה במידת הצורך. 

 

מה לעשות אם הנזילה מגיעה אל השכנים או מהשכנים?

במידה שבוצעה אצלכם בבית בדיקה לאיתור נזילות, שתוצאותיה מצביעות על נזילה באחת ממערכות המים שבדירה, והתופעה של הרטיבות הגיעה כבר אל השכנים בקומה התחתונה, יש כמה טיפים שכדאי שתדעו.

  1. איתור ותיקון לפני הכל – במידה שאתם ה'בעלים' של הנזילה, מומלץ להתחיל באיתור מוסמך של הנזילה ולאחר מכן לתקן את הנזילה באופן המידי והמהיר ביותר. איתור נזילות מקצועי הוא המפתח למציאת מקור הנזילה וגיבוש ההחלטה לדרך הפתרון הנכונה ביותר. כדי למנוע החמרה של המצב אצלכם וגם אצל השכנים שלכם. גם אם עדיין אתם דנים עם השכנים לגבי היקף הנזקים וכדו' מומלץ לפני הכל לתקן את הנזילה, ובכך לחסוך לעצמכם כאב ראש והוצאות מיותרות שעלולות בהחלט להתרחש במידה שהנזילה תמשיך בשלה. מעבר לנזק שנגרם למבנה עצמו, נזק נוסף עלול להיגרם לריהוט ורכוש אחר במידה שהנזילה לא תטופל ותמשיך להחמיר. כמו כן, הנזילה עלולה להוות גורם מסוכן כאשר המים מהנזילה חודרים לאזור של ארון חשמל וכדומה שעלול להביא לשריפה חלילה או נזק למכשירי חשמל בבית.
  2. מומלץ שלא להגיע לבית המשפט – במקרים קטנים כגדולים מומלץ לפתור את העניין בצורה פרטית או לגשת לתהליך גישור ובוררות שאינו משפטי. בכך, תחסכו לעצמכם הוצאות משפט יקרות (עלות שכר טרחה לעו"ד וכיו"ב), ותחסכו את עגמת הנפש והמשאבים שהליך כזה מצריך משני הצדדים להשקיע. להלן דוגמה אחת מיני רבות, לתביעה שהתגלגלה לבית המשפט, והייתה יכולה להיפתר בשלבים מוקדמים הרבה יותר לרווחת הצדדים (לקריאת הכתבה באתר פסק דין לחצו כאן).
  3. פנו אל חברת הביטוח שלכם – במקרים רבים פוליסת הביטוח מכסה את עלות האיתור והתיקון של הכשל (תלוי גם מהי המערכת הכושלת), ובמקרים אחרים דרושה השתתפות עצמית ברמה כזאת או אחרת. בכל מקרה מומלץ לבדוק עם חברת הביטוח מה כלול ומה לא כלול בפוליסה שלכם, בכ"ז אתם משלמים כל חודש לחברת הביטוח בדיוק בשביל מקרים כאלו. 

כמו כן, בפנייה אל חברת הביטוח תוכלו לתבוע פיצוי לנזקים שנגרמו, וכך תוכלו לחסוך לעצמכם את ההתנהלות אל מול 'השכן הסרבן' שחברת הביטוח תפנה אליו במקומכם. 

  1. תיעוד ממצאים – חשוב מאוד לתעד את ההתנהלות בעניין הנזילה, כבר מהרגע הראשון שבו היא התגלתה. להזמין בעל מקצוע שימסור חוות דעת באמצעות דוח איתור נזילות רשמי ומוכר על ידי בתי המשפט בישראל,  על היקף הנזק ועלות התיקון ואף יכלול הצעת מחיר או הערכה כספית לתיקון הנזילה. בין אם הנזילה מגיעה מהדירה שלכם ובין אם מדובר בדירת השכנים, התיעוד הכרחי להמשך התהליך שבו תתבקשו להביא ראיות לנזקים ולציר הזמן המדובר.
  2. תביעת נזיקין כאשר השכן מסרב לשתף פעולה – במקרה שבו השכן שממנו מגיעה הנזילה מסרב לשתף עמכם פעולה ובנוסף לא מעוניין לתקן את הנזילה, מומלץ לפנות אל המפקח על רישום המקרקעין להגשת תביעה. ניתן להגיש את התביעה בעצמכם ללא ליווי משפטי, אך עם זאת מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לדיני נזיקין והבתים המשותפים. עורך הדין יוכל לכתוב למענכם כתב תביעה מפורט שישקף את המצב הקיים, כמו גם את השאיפה שלכם לתוצאות הרצויות מהתביעה.
  3. תביעה לצו עשה כאשר השכן מסרב לשתף פעולה – במקרה שבו השכן שממנו מגיעה הנזילה מסבר לתקן את הנזילה, ניתן לפנות למפקח על רישום המקרקעין כדי שזה יוציא 'צו עשה' המחייב את השכן לבצע את התיקון. בד"כ לאחר הגשת הבקשה להוצאת 'צו עשה' למפקח, המפקח ימנה מטעמו מומחה שתפקידו יהיה לבצע בדיקה ולוודא שאכן מקור הנזילה הוא בבית של השכן הסרבן. לאחר שהמומחה קובע שמקור הנזילה מגיע מהשכן הסרבן, יוציא המפקח 'צו עשה' שיחייב את השכן הסרבן לתקן את הנזילה בביתו.

 

במה שונה תיקון נזילה מתיקון של מערכות אחרות בבית

תיקון נזילה כרוך בתיקון האזור הספציפי שבו בורחים מים. מאידך, תיקון מערכות אחרות בבית מתייחס למשל לתיקון מכשירי חשמל, כמו מדיח כלים או מכונת כביסה לא תקינים, שגם הם עלולים לגרום לנזילות מים במקרים מסוימים. 

מומלץ שהתיקון של הנזילה יהיה נקודתי ככל שאפשר, וזאת במטרה לחסוך זמן כסף וכאב ראש הכרוך בתיקון מערכתי לכלל הצנרת, שכרוך בהרס רב ועלול לארוך זמן ארוך. 

התיקונים שמציע מאתר הנזילות אחרי הבדיקה עלולים להכיל תיקוני צנרת ללא הרס בשיטת ההטלאה (פאץ') או להכיל המלצות נקודתיות על תיקוני איטום הכרחיים לגג או למרפסת. בכל המקרים הנ"ל המטרה היא לשמור על התיקון בתחומי ה'אל הרס', ובכך להבטיח את רווחתו של הדייר שהוצעו לו התיקונים לאחר הבדיקה שבוצעה.

אפשרויות לתיקון הבעיה:

אם אכן התגלתה נזילת מים, קיימות מספר אפשרויות לתקן את הבעיה כאשר כל אפשרות משתנה בהתאם למערכת הנבדקת ובהתאם למצבה העכשווי:

  • תיקוני עשה זאת בעצמך: לפעמים ניתן לתקן נזילות קלות על ידי הידוק חיבורים או החלפת חלקים פגומים. יש לשים לב שלא לבצע תיקונים מורכבים ללא הכוונה של בעל מקצוע, אלא רק תיקונים שנראים בבירור ככאלה שמצריכים הידוק של חיבור כזה או אחר וכדו'.
  • סיוע מקצועי: פנייה לחברת איתור נזילות ונזקי מים יכולה לסייע בזיהוי ותיקון הנזילה במדויק. שימו לב לקבל לידכם לאחר איתור הנזילה את חוות הדעת של המאתר המוסמך, שכוללת בתוכה את תיעוד הבדיקה, אבחון הבדיקה ותוצאותיה, ובסופו של דבר את ההמלצות המתאימות לביצוע התיקון של הכשלים שנמצאו.
  • שירותי אינסטלציה: הזמנת אינסטלטור יכולה להיות הכרחית לתיקונים מורכבים יותר, מה שמבטיח שהבעיה תיפתר ביעילות. בד"כ חוות הדעת של מאתר הנזילות המוסמך תכיל את ההמלצות לביצוע התיקונים וגם תפנה אתכם לשכירת שירותיו של בעל המקצוע המתאים לביצוע התיקון (אנשי אינסטלציה, אנשי איטום וכיו"ב).

 

אוקי.. אז יש לי נזילה, מה האפשרויות שיש לי לתיקון?

אחרי שכבר הובן שקיימת נזילה באחת מהמערכות בבית, קיימות מספר אפשרויות לתיקון הנזילה בכל מערכת. 

צנרת אספקת מים – תיקוני צנרת מים מתבצעים בדרך כלל על ידי פתיחה נקודתית של מקום הנזילה, והחלפה או תיקון של הצנרת במקום. 

אפשרות נוספת שנחשבת חדשנית ומתקדמת בשוק היא 'סטופטק' תיקון ללא הרס באמצעות הזרמה של חומר ידידותי לצנרת המים, החומר ה'חכם' עובר לאורך הצנרת וסותם כל חור או סדק קיים.

צנרת ביוב וניקוז – תיקוני צנרת היו בעבר עניין של פתיחה ותיקון אך לא עוד, כיום באמצעות תיקון פנימי ניתן לתקן כל צינור ללא כל הרס ובמינימום של זמן. התיקון נקרא 'תיקון ללא הרס' או בלשון המקצועית 'תיקון פאץ'', ובשנים האחרונות גברה המודעות ליתרונות שלו על פני התיקון המסורתי והמסורבל.

סוג נוסף של תיקון שמשמש בעיקר בתיקון צנרת בקטרים קטנים, הוא תיקון באמצעות 'התזה אפוקסית'. את התיקון מבצעים באמצעות התזה ופיזור של חומר אפוקסי מיוחד, על צדו הפנימי של הצינור במספר שכבות של חומר לפי הצורך בתיקון המדובר. 

איטום – בחוות הדעת המקצועית שיוציא המאתר אחרי הבדיקה, יופיעו ההמלצות לביצוע תיקוני איטום מתאימים בצירוף של מפרטים טכניים שממחישים לכם ולבעל המקצוע שתזמינו את ביצוע התיקון בצורה ברורה ותקנית.

בידוד תרמי – בחוות הדעת המקצועית שיוציא המאתר אחרי הבדיקה, יופיעו ההמלצות לביצוע תיקוני 'בידוד תרמי' מתאימים בצירוף של מפרטים טכניים שממחישים לכם ולבעל המקצוע שתזמינו את ביצוע התיקון בצורה ברורה ותקנית.

בריכות שחייה ומאגרי מים – בריכות שחייה כוללות בתוכן את מערכות הצנרת האיטום ועוד אחרות, קיימים תיקונים כדוגמת 'סטופטק' שהם תיקונים ללא הרס אך במקרים שבהם לא ניתן לבצע תיקון נקודתי או שנדרש תיקון מערכתי יצורפו מפרטים מתאימים לביצוע התיקונים ע"י בעלי מקצוע מוסמכים ובעלי ניסיון בתחומם.

הפחתת הסיכויים לחזרת התופעה של הנזילות

כדי להפחית את הסיכוי לחזרת הנזילה, שקול את אמצעי המניעה הבאים

  • בדיקות סדירות וקבועות: לבדוק מעת לעת נזילות גלויות לעין, במיוחד באזורים רגישים ומועדים לכשלים כמו חדרי אמבטיה ומטבחים. במידת האפשר ניתן להזמין בדיקה לאיתור נזילות שתכלול בדיקה מלאה של כל מערכות המים ותציף כל בעיה קיימת במידה וישנה.
  • תיקונים מהירים ויעילים: טפלו בכל נזילות או בעיות הקשורות למים ברגע שאתם מבחינים בהם. ובנוסף וודאו שאתם שוכרים את שירותיו של בעל מקצוע מוסמך ובעל ניסיון שפועל לפי ההוראות החוקים והתקנים המתאימים לכל מערכת (או במילים אחרות לא לאלתר או 'לחפף').
  • תחזוקה: תחזקו בקביעות מכשירי חשמל ומערכות אינסטלציה המשתמשות במים כדי למנוע נזילות הנגרמות מבלאי. דבר זה ישמור גם על הרכוש שלכם במצב מעולה וגם יימנע מכם את הצורך להתעסק עם נזילות ובעיות שמופיעות כתוצאה מחוסר תחזוקה מתאים.

אנחנו כאן לשירותכם

מרכז שירות לקוחות פועל בימים א-ה בין השעות 08:00-17:00 | ימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00-12:00 – במקרה חירום ניתן לפנות באמצעות וואצאפ

דוח איתור נזילות - חוות דעת מומחה

דוח איתור נזילות הוא מסמך שהוכן על ידי מומחה מוסמך לאיתור נזילות, המספק ניתוח מפורט של מצב מערכת האינסטלציה וכל נזילות או בעיות פוטנציאליות. הדוח כולל תיאור של השיטות המשמשות לאיתור נזילות, כגון חיישני רטיבות, מצלמות אינפרא אדום וגלאים קוליים וכן את תוצאות הניתוח. הדו"ח כולל גם את חוות דעתו של המומחה על מצב מערכת האינסטלציה וכל תיקון או תחזוקה מומלצים. דוחות איתור נזילות של חברת אינפרטק מוכרים רשמית בבתי המשפט ומשמשים כראיה בהליכים משפטיים הקשורים לבעיות צנרת ונזילות מים. המומחה לאיתור נזילות מטעם אינפרטק נחשב כעד מומחה ודו"ח שלו נחשב לחוות דעת מומחה, דו"ח זה יכול לשמש בבית המשפט על מנת להוכיח כי קיימת בעיה ספציפית ומה הפתרון המומלץ עבורה.

טיפים ומידע נוסף

דילוג לתוכן